Heeft uw kind ondersteuning nodig in zijn of haar ontwikkeling? Spelwijzer kan hem of haar begeleiden. Met spelagogiek doen kinderen bij ons spelenderwijs ervaringen op die belangrijk zijn voor hun algehele ontwikkeling. Heel belangrijk: we benaderen ieder kind positief door te kijken naar zijn of haar kwaliteiten en mogelijkheden.
Ilse van Drunen
Vijf vragen over Spelwijzer
Kun je uitleggen wat spelagogiek is?
“Spelagogiek is een methodische vorm van ondersteuning waarbij kinderen spelenderwijs ervaringen opdoen die belangrijk zijn voor de algehele ontwikkeling. In spel kunnen ze ontdekken, vaardigheden ontwikkelen, experimenteren, communiceren en emoties uiten en verwerken. Zo leren ze niet alleen zichzelf kennen, maar ook de wereld om hun heen.”
Welke kinderen help je?
“Vaak gaat het om kinderen die problemen hebben op het gebied van spelontwikkeling en spelontplooiing. Maar ook om kinderen met een diagnose, zoals autisme of ADHD, of een hulpvraag op sociaal-emotioneel gebied. Daarnaast krijgen we steeds vaker opvoedkundige vragen van ouders, gericht op het gedrag van het kind of de interactie binnen het gezin.”
Hoe pas je spel toe in deze situaties?
“Ik heb bijvoorbeeld een meisje met een autismespectrumstoornis (ASS) begeleid; zij had last van een hoofd dat vol zat. Door situaties uit te tekenen, kreeg ze inzicht in de ontbrekende puzzelstukjes zoals wie, wat, waar, wanneer en hoe. Hierdoor lukte het haar om steeds meer ‘mappen’ te sluiten. En dat zorgde voor rust in haar hoofd en lijf. Haar ouders heb ik geholpen met psycho-educatie en een picto-communicatiesysteem voor thuis. Een ander voorbeeld is een heel gesloten jongen die ik heb geholpen met behulp van POP-talk. Hiermee werd, onder meer met Playmobil-poppetjes, zijn belevingswereld visueel gemaakt. Zo kreeg ik de juiste inzichten en hij heeft hij geleerd om emoties te uiten. Thuis voelt hij zich nu veilig en vertrouwd.”
Wat maakt Spelwijzer uniek?
“Ik bied laagdrempelige ondersteuning. Ik geef kinderen het gevoel dat ze ook echt bij me komen spelen. Dan komen ze heel anders binnen dan wanneer ze denken dat ze een behandeling krijgen. Als ik het gedrag op school of bij het kinderdagverblijf observeer, weet het kind niet dat ik er ben. Hierdoor wordt het niet te zwaar beladen. En dan bereiken we veel meer!”
Wat is voor ouders belangrijk om te weten?
“Achter het negatieve gedrag van het kind schuilt een emotie waar het kind niet goed mee om kan gaan. Is een kind boos of vervelend? Dan wil hij of zij iets duidelijk maken. Daarnaast is het belangrijk dat ouders beseffen dat ze lang niet de enige zijn. Er zijn heel veel gezinnen met problemen, maar vaak wordt daar niet over gesproken. Aarzel dus niet om contact met me op te nemen.”
Gezondheidscentrum Havenrijck
Haven 19-21, 4941DE Raamsdonksveer